17 apr 2021: 110 portfolios och 2875 bilder. Visa alla våra designers
|
![]() Grafisk DesignErbjuderSpecialist på logotyper, företagsidentiteter, illustration och layout. designbyrå hdesignlab erbjuder: • Logotyper & Pictogram • Illustration • Layout & Retusch • Design • Porträtt & karikatyr • Inredningskonst, 3D dukar • Web & digital grafik Uppdragsgivare• Blue1 • Jetpak • Beridna högvakten • Ayni communication • ASCA • TTG/Media Alliance • Advokatfirman VEGA • K. Esberg Hudvårdspecialist • SAS & Hjälpmedelsinstitutet • personligrorelse • Blue Hotel • SAS • Baraque/Alcro • Addyourlogo AB • AB Sporrong • AGO Reklam • Jetpak • CSC • SAS Ground Services • Radisson SAS • Merck NM • SAS i Sverige • ToRi Events • Baraque för MACH • DuoPad • Taxi 020 • SJ • SAS Inflight dept. • Merck NM • Blue1 • SAS i Sverige • Höganäs bruk • SIS, Svensk Standard Standardisering Högre utbildningJag som driver hdesignlab heter Harri Rosén. Jag är utbildad på RMI-Berghs och medlem i föreningarna Illustratörcentrum och Svenska tecknare. Jag har jobbat som formgivare sedan 1996 i Mac miljö men också alltid tecknat och målat tavlor. Uppskattar även det manuella hantverket och kombinerar detta många gånger med digitala lösningar. Har även mångårig bakgrund med självhäftande profilering, 3M dekor, folie/skyltar etc. samt inom profilkläder/produkter som formgivare. Även med marknadskommunikation och reklam. Givet detta så väger jag in konsekvenser även inom dessa områden då jag formger en profil. Har också jobbat grafiskt med SAS identitet world wide i alla kanaler där varumärket exponeras och har stor respekt/kunskap för att hantera ett varumärke/identitet oavsett storlek på företag. ÖvrigtDitt företags logotyp är viktig Logotypen är företagets själ och speglar de signaler man vill sända ut. Ibland kan ursprunget komma ur ett typsnitt som passar för verksamheten. Ofta ingår en unik symbol, speciellt framtagen för företaget och dess affärsidé. Symbolen ska också förmedla själen i företaget, ofta på ett mera sublimt och genialt manér. Så ser en bra logo ut En bra logo är enkel. Så enkel att den lätt kan uppfattas och kännas igen. Den är unik och genomtänkt och den säger någonting om företagets verksamhet. Den har oftast 2-3 färger men ska även fungera att tryckas i svart-vitt. Den ska kunna uppfattas i såväl små som stora format, och fungera på allt från webben, visitkort till utomhusskyltar, pins, gravyr, brodyr och annonser etc. Hur gör man en bra logo? Det svåra med att ta fram en bra logo är just att få den enkel men ändå genomtänkt.
Illustration Illustrerar både för hand och i dator. Ibland kombinerar jag dessa. Jobbar med tradiotinella pennor och även digitalt med Wacombord & en s.k digitalpenna. De program jag använder är Adobe Illustrator, Photoshop och Painter. Gör naturtrogna, exakta produktillustrationer och även medvetet skissmässiga i de fall det är önskvärt eller passar uppdraget. Har inga begränsningar vad gäller illustration eller tolkning/avbildning. Jag var killen i klassen som alltid hade högsta betyg i teckning/bild.
Layout & Retush Att jobba med layout kräver många gånger känsla för symmetri och kunskap i hur man hanterar bild dimesionering och kunskap i hur man använder rätt typografi. Det ska vara bekvämt för läsaren att följa layout och text. Många bilder i reklam är retusherade och i de exempel jag visar här har jag fått trolla med photoshop. Ett grundligt retuscharbete är alltid utmanande och tidskrävande men ofta nödvändig för att förmedla innehållet eller rubriken för en annons t.ex Jobbar med hela kedjan; från idé, utförande till tryckdugliga original.
Design & Formgivning Att designa eller formge något kan liknas vid en väl o snyggt inslagen present. Det kan också vara en kombination av färg/illustration och form t.ex. En förpackningsdesign säger allt om produkten och ger signaler om dess värde. Precis som i annonser eller olika typer av reklamkampanjer så måste budskapet framgå tydligt och hänga ihop med företagets image vare sig det gäller design av visitkort, mässmonterdesign, exteriör flygplansdesign, menykort och kreditkortdesign, läkemedels-förpackningar, skyltar eller display och eventkläder samt övrigt material.
Porträttecknande: Teknikerna varierar efter behov. Ett blyertsporträtt/teckning kräver mindre tid i anspråk än en färgteckning som ofta kräver 7-8 olika nyanser av ex. hudtoner. Ett porträtt på en person, husdjuret, huset eller vad det än är så är det alltid ett genuint handarbete. Ramen är oftast ett personligt val och en separat process. Kanske man vill ha en ram som passar in den övriga stilen i bostaden? Kanske en passepartout lyfter motivet lite extra? Möjligen tar man hänsyn till färgerna i motivet. Oftast lämnar jag det till beställaren i samråd med ramverkstaden att avgöra vad som passar bäst för motivet/hemmet eller andra parametrar. KontakthdesignlabHarri Rosén Gustav III:s boulevard 109 16974 Solna Mobil: 0709570600 Epost: info@hdesignlab.se Hemsida: www.hdesignlab.se |
Design av matlåda, mugg, frukostpåse och menukort för SAS Design av läkemedelsförpackningar och tydliga pictogram Design av åk-kort som binder samman tåg och flyg Design av rabattkort för Taxi 020 Design av värdecheckar Design av kombinerad kaffe/thé mugg Design av exteriör flygplansgrafik Design av förpackning, illustrationer, skyltställ, broschyrer, visitkort mm. Design av förpackningsserie, skyltställ Design av mässa, TUR mässan, montrar, takdekor, bildspel, eventkläder mm Design av mässmonter |